Werkwijze

werkwijze01 werkwijze02

Het maken van een portret kost tijd

De totstandkoming van een portret is een interactief proces. Het is belangrijk dat de geportretteerde zichzelf herkent in het schilderij, dan wel dat de ouders hun kind op het doek aantreffen zoals zij het (willen) zien.

Een ongedwongen sfeer in het atelier maakt dat een persoon zich vrij snel op zijn of haar gemakt voelt. Dat is noodzakelijk om een ontspannen gezichtsuitdrukking op het doek te kunnen realiseren.

Vooral bij kleine kinderen wordt gebruik gemaakt van foto’s, temeer daar zij niet lang stil kunnen zitten. Maar ook bij oudere kinderen en volwassenen worden foto’s gemaakt tijdens een eerste ateliersessie, met als doel te komen tot overeenstemming over de gewenste pose, de kledingkeuze en de kleurstelling van bijvoorbeeld de achtergrond.

Sommige mensen vinden het nu eenmaal prettig om over de schouders van de kunstenaar mee te kijken, anderen laten het graag volledig over aan het eigen inzicht en de creatieve vaardigheden van de portrettiste.

Rianne werkt nauw samen met fotografe Simone Remmen (www.simoneremmen.nl) en Graciela Rossetto (www.gracielarossetto.com). Tijdens een eerste atelier sessie worden door de fotografe vele foto’s gemaakt, terwijl Rianne ‘het model’ in de diverse posen en met verschillende belichtingsmogelijkheden aan alle kanten ‘bestudeert’. De geselecteerde foto’s vormen een belangrijk hulpmiddel om te komen tot een portret naar ieders tevredenheid.

Door deze aanpak is het niet nodig om vele malen naar het atelier te komen om te poseren. Vaak zijn de gekozen foto’s zo mooi en bruikbaar, dat het portret in een eerstvolgende ateliersessie al in een vergevorderd stadium is.
Uiteindelijk wordt het portret altijd ‘life’ in een of twee sessies afgemaakt, omdat alleen dan de karakteristiek en de persoonlijke uitstraling van de geportretteerde op het doek tot stand kunnen worden gebracht.

Portretten worden door Rianne veelal geschilderd in olieverf, met een onderlaag van pastelkrijt. De pastels haalt zij bij ‘La Maison du Pastel’ in Parijs. Het pastelkrijt is exclusief en wordt met de hand gemaakt door Isabelle Roché. De kleuren zijn heel natuurlijk en de portretten krijgen door het gebruik van deze pastels een extra dimensie.

Het maken van een portret kost tijd. Als de foto’s zijn geschoten en een keuze is gemaakt voor de gewenste opzet, begint het schilderen. Omdat er laag over laag wordt aangebracht en iedere laag moet drogen kost dit zeker enkele weken. Rianne werkt daarom altijd aan enkele portretten tegelijk. De afwisseling en het regelmatig tussendoor afstand houden komen het resultaat ten goede.